WYWIAD: Kubiszew "Moi Ludzie to mój Hip Hop"

Siemasz! Nawet nie zauważyliśmy momentu, w którym świat sformatował dotychczasową piramidę wartości dodając jakże istotny element - czas. Swoiste podporządkowanie wskazówkom na okrągłej tarczy dzisiaj wydaję się być zupełnie normalne. Niestety w praktyce gonimy królika, którego złapaliśmy już dawno temu. Problem polega na tym, że wypadając z tej gonitwy cofamy się na początek planszy. Wywiad z Kubiszewem dogadany był już latem 2014 i nie mam najmniejszego problemu z tym, że pół roku później w mroźną styczniową noc ma swoją premierę. Dobrej lektury.










Tazz: Siemasz! Miło mi Cię powitać, okres wakacyjny dobiega końca... jak spędziłeś minione lato? Czy sezon koncertowy był udany?

Kubiszew: Siemasz, pierwszą połowę lata niestety przeleżałem z powodu operacji nogi ;/ za to druga, należała do mnie. Zaliczyłem sporo wyjazdów , festiwali i koncertów. Jeśli chodzi o sezon koncertowy, to był on mocno udany. Nie spodziewałem się a to dlatego że myślałem że materiał "W 1 os." nie jest materiałem "superkoncertowym" a jednak.;)


Apropos koncertów to zauważyłem, że sporo angażujesz się w akcje charytatywne?

Tak to prawda, zawsze jak możemy staramy się pomóc i wspierać takie akcje.


Od premiery "W 1 os." minął już rok. Jak dziś patrzysz na ten album? Wśród odbiorców można dostrzec opinie, że to najdojrzalsza i co za tym idzie najlepsza płyta w Twojej dotychczasowej dyskografii.

Dziękuje Ludziom którzy wyrazili taką opinie. To bardzo miłe. Tak na prawdę bardzo rzadko wracam do odsłuchów swoich płyt, ale ostatnio właśnie udało mi się przesłuchać ten album w całości. Myślę że płyta jest bardzo spójna a taki był zamysł i to cieszy, wiadomo że dziś zrobiłbym to inaczej ale to też jest fajne dlatego że nowy projekt będzie zupełnie inny. Podsumowując uważam ten projekt za projekt słuszny i zamknięty. Mission complete!



"W 1 os." to prawdopodobnie najbardziej osobisty materiał z dotychczas nagranych. Ale czy najlepszy? Który LP uważasz za największego kozaka?

Ludzie uważają "Towar z górnej półki" za mój najlepszy krążek ale myślę że wpływ w tym przypadku  na to ma też siła oficjalnego debiutu. Trudno mi wybrać najlepszy, prawdopodobnie następna płyta będzie najlepszą płytą:)


Na Twój ostatni LP sto procent podkładów podklepał Hirass. Celowo ograniczyłeś się do jednego beatmakera?

Tak jak wcześniej napisałem chciałem zadbać o to żeby ta płyta była spójna, lubię takich płyt słuchać i takie płyty chce robić.


W jednym z wywiadów opowiadałeś jakie wrażenie zrobiły na Tobie bity od Zbyszka, które wybrałeś na "Rachunek jest prosty". Czy masz jeszcze jakichś producentów pod których bity chętnie byś nawinął, a do tej pory z nimi nie współpracowałeś?

Bity Zbyla są kozackie, korzystając z okazji zachęcam do sprawdzenia tytułu "Rachunek jest prosty". Jest wielu takich producentów z którymi chciałbym współpracować. W Polsce producenci mają na prawdę wysoki poziom np. Stona robi świetne bity i już jakiś czas temu zgłosiłem się po paczkę:)




Na tracku "Osiedle pamięta" oddajesz hołd blokom i osiedlom z okresu Twojej młodości. Jak patrzysz na dzisiejsze dzielnice, osiedla, bloki, klatki, ławki przez pryzmat opowiadanych na w/w tracku historii? Jesteśmy w podobnym wieku – jak widzisz rok 2014 na tle niezapomnianych lat dziewięćdziesiątych?

Patrze na to wszystko z dużym sentymentem. Zmieniłem miejsce zamieszkania więc jak tylko wracam do tych miejsc ogromnie się cieszę. Rok 2014 już 2015 (sorry za opóźnienie) dość mocno przeraża ale tak chyba ma każde pokolenie które widzi czas swojej "hiper zajawki" przez pryzmat czasu dzisiejszego.


Plany na najbliższe tygodnie, miesiące? Czy wspólny projekt z Mrokasem to aktualny temat?

Plan na najbliższy czas to praca i solowy projekt. Płyta z Mrokasem to nieaktualny temat. Niestety nie uda się nam zrealizować tego projektu w najbliższej przyszłości.


Jak oceniasz obecne trendy i zjawiska panujące na rodzimej rap scenie? SWAG, hashtagi itp. ? Czy uważasz, że przenoszenie patentów zza oceanu na polski grunt ma sens?

Zawsze trochę tak było, że zajawki zza Oceanu spływały do Polski. Z hashtagami jest jak z wszystkim, jeśli są dobre i sensowne to dlaczego nie, jeśli jest ich jednak za dużo to męczą.


Czytasz w ogóle recenzję swoich albumów lub innych raperów?

Swoich płyt tak, innych rzadko.


Obaj mamy świadomość, że znaczące grono odbiorców polskich rap nagrań to gimnazjaliści i najlepszym wypadku licealiści. Czy nie przeszkadza Ci niska świadomość i klapki na oczach wśród słuchaczy? Jednym z elementów naszej kultury jest wiedza. Młode pokolenie nie koniecznie o tym pamięta.

To trudny temat, wiadomo że niewiedza przeszkadza ale nie mogę przypisać jej tylko gimnazjalistom to byłoby niesprawiedliwie, może dziwnie to zabrzmi ale coraz częściej swoją muzyką staram się zacieśniać swoje kręgi. Wiadomo że chce docierać do jak największego "swojego Grona" ale szanuje swoich Odbiorców i to na nich zależy mi najbardziej. Moi Ludzie to mój Hip Hop


Przepraszam za nieco infantylne pytanie ale które według Ciebie miasto w Polsce wiedzie prym jeśli chodzi o polski rap? Kiedyś zrobiłem taką ankietę na blogu i czytelnicy jednoznacznie wskazali na stolicę.

Nie potrafię postawić tylko na jedno miasto, uważam że każdy rejon rodzi swoich kozaków.


Pytam o to wszystkich moich rozmówców, który z elementów kultury hip hop jest ci najbliższy poza rapem oczywiście?

Graffiti.


Pytanie od słuchacza: Czy to prawda, że żyłeś bez prądu? Przypuszczam, że to analogia do utworu "Prawda ludzie hip hop".

Tak to prawda. Dla ścisłości wers pochodzi z utworu "Prawda, Ludzie, Hip Hop"


Dziękuję za wywiad, słowo no koniec?

Najlepszego 2015! Dziękuje za wywiad i przepraszam za jego opóźnienie, elo.


Dziękuję Kubiszew.
Tazz RBB | tazz@rapbiznes.com

1 komentarz: