WYWIAD: Kozer "Jestem dumny z polskiego rapu"














Kozer to młoda krew wśród doświadczonej gwardii RRX Desant. Utalentowany MC, który na krótki czas przed premierą swojego debiutanckiego albumu "Rozkmiń" udzielił mi wywiadu. Sprawdź co ten młody człowiek ma do powiedzenia na temat kultury hip hop, zbliżających się projektów i wielu innych mniej lub bardziej istotnych kwestii. Zapraszam do lektury!


Tazz: Siemasz! Miło mi Cię powitać, okres wakacyjny dobiegł końca. Jak spędziłeś minione lato? Koncerty, melanże, nagrywki? 

Kozer: Cały czas melanż i dzień w dzień nagrania, żadnego koncertu w te wakacje nie zagrałem. Mam ambicje w następne zagrać na Hip Hop Mazury Festiwal oraz na Hip Hop Kempie, czy podołam się okaże


Jak w ogóle trafiłeś do Kozaka? Czy traktujesz to jak swego rodzaju wyróżnienie i nobilitację? RRX to legendarna wytwórnia i kawał historii polskiego hip hopu. Wielu młodych raperów dałoby się pokroić, żeby być na Twoim miejscu. 

Jak trafiłem? Można powiedzieć, że przez przypadek, przez 3 lata liceum siedziałem na języku polskim z KNT juniorem i był świadkiem tworzenia większości moich tekstów. Wręcz można twierdzić, że go terroryzowałem i owszem uważam to za wyróżnienie, ponieważ uważam osobę Krzysztofa Kozaka za żywą encyklopedię polskiego rapu, sam tworzył ten nurt i gigantów tego nurtu. Dużo się od niego nauczyłem i zmienił trochę moje patrzenie nie tylko na rap, ale także codzienność która nas otacza.



W swoim otoczeniu masz naprawdę doświadczonych graczy jak chociażby Fazi czy Radar? Jak wyglądają Twoje relacje ze "starą szkołą"? Czerpiesz inspiracje czy jedziesz konsekwentnie obraną droga? 

Z Fazim mam bardzo dobre relacje, wiele razy motywował mnie do nagrywek, chociażby zapraszając mnie do kawałków stąd taka liczba gościnek na "Dresie". Był okres gdzie mieszkaliśmy razem w studio przez jakieś dwa miesiące. Faziego uważam za żywą legendę i traktuje go jako starszego brata. Jak w podstawówce słuchałem "ZHP" czy "Alessandro C" i nie wyobrażałem sobie, że poznam ich twórcę nagrywając pierwszy klip! Albo, że wkręcę mu takie fazy jak trap! Z Radarem też mam dobry kontakt, widujemy się czasami w studio i dyskutujemy o tym co się akurat w świecie dzieje. Jednak z Fazim mielim w kurwe melanży gdzie czasem ja go albo on mnie ratował


A co z Waszym wspólnym projektem? To aktualny temat?

Tak i to cały czas. Tylko wiadomo jak to bywa... Praca, kobieta, ciężko to pogodzić szczególnie gdy zajawka żyje własnym życiem. Każdy z nas realizuje swoje plany, ale wspólny projekt wyjdzie prędzej czy później, wiadomo, że lepiej prędzej. Nie wiem do końca czy to będzie na trapowych bitach, ale zbyt dobrze dogadujemy się z Fazolem żeby go zaniechać, czasami przy moim zachowaniu mówi że widzi siebie tyko że 20 lat temu. Wracając do poprzedniego tematu czy się inspiruje stara szkoła, jeden z pierwszych kawałków rapowych był "Rap kaganiec" który po części mnie ukształtował. Jestem przekonany, że nie można ignorować historii, tylko czerpać jak najwięcej tego co najlepsze i przekazywać ją dalej.


Skąd u ciebie to zamiłowanie do trapu? kilka dni temu puściłeś w eter numer "Dwa minus jeden" - singiel promujący nadchodzący album "Rozkmiń". KNT zapowiada, że krążek zawierał będzie 16 wyjebanych w kosmos bengierów. Co więcej na ten temat? Bynajmniej nie brzmi trapowo, stylówa też nieco inna.

Akurat jeśli chodzi o "Dwa minus jeden" jest to 'wyrzyganie' przeze mnie uczuć które wręcz mnie dusiły, w końcu od tego jest rap, nie? Skąd zamiłowanie trapem? Ja dostrzegłem w nim w chuj możliwości jeśli chodzi o styl i nawijke Mogę zrobić wszystko, jechać na przyspieszeniach, śpiewać albo na-wi-jać prze-ry-wa-nym flow iks-de. Poza tym są proste, a w prostocie tkwi geniusz. Wychodzę z założenia że słucham muzyki, a nie gatunku, tak samo nie ograniczam się do rapu, jestem w stanie zajebać pod wszystko.


Mi osobiście równie dobrze podchodzą Twoje nagrywki pod klasyczne bity w tempie 90 bpm jak w numerze "Czas". To ważne aby w siną dal wyjebać klapki, które zamykają nas w jednym gatunku/schemacie muzycznym. Co poza rapem?

Bardzo dobrze wpływa na mnie reagge  dubstep, electro, motywuje mnie, napędza do roboty, tak to mówię słucham wszystkiego! Rocka, poezji śpiewanej, a nawet discopolo, nie zamykam się, muzyka to muzyka nie ważne czy poważna czy rozrywkowa. Z każdej można czerpać radość, a chyba chodzi o to w muzyce, żeby sprawiała frajdę?


Sam w ramach rozrywki odpalam czasami PoloTV ale zastawiam się jakie inspiracje można czerpać z disco polo?

A wiesz na czym polega fenomen disco polo? Chodzi o prostotę linii melodycznej i tekstu, żeby po jednym nawinięciu być w stanie zapamiętać, kminisz? Tak to każdy wyśmiewa, a ja na przykład propsuje Millera, bo jego dyskografię moja matka zna na pamięć!


To oczywiste, numer ma wpadać "w ucho" po pierwszym odsłuchu i siedzieć w bańce przez cały dzień. Czy taki efekt chcesz osiągnąć rapując?

Nie do końca, bardziej zależy mi na frajdzie jaką mam z tego rapując i jaką mają ludzie słuchając tego.


Wracając jeszcze do pytania o zbliżający się wielkimi krokami debiutancki LP "Rozkmiń". A O.C.B. z tym tłoczoznym demem zawierającym 45 numerów? Jakaś edycja limitowana?

Tak, to ma być taka pamiątka ciężkiej pracy przed mikrofonem, szkoda byłoby tych utworów nie opublikować. Nakład będzie niewielki, a kiedy trafi do sprzedaży to już pytanie do wydawcy.

a
Powiedz coś więcej na temat samego albumu "Rozkmiń". Czy produkcją zajął się naczelny beatmaker RRX Maupa czy rozszerzyłeś to grono? Jacy goście?

Finalnie na "Rozkmiń" nie znajdzie się żaden bit Maupy, co do gości to pojawi się Fazi, w dwóch utworach będzię Areczek PRG, młoda raperka Zabi, Koldi oraz Jaco ze składu Alcomindz. Album to mieszanka styli, może być dość ciężki dla słuchaczy. Produkcją zajęli się DNA, TSKSOMD i Bystry.


Jak oceniasz obecne trendy i zjawiska panujące na rodzimej rap scenie? SWAG, hashtagi, trapy itp.? Czy uważasz, że przenoszenie patentów zza oceanu na polski grunt ma sens?

Oczywiście, że tak, a skąd w Polsce się wziął rap? Dla mnie to powiew świeżości i rozszerzenie pojęcia o rapie. Może to minie za jakiś czas, a może utworzy się nowy zupełnie oddzielny nurt.


Chodzi mi bardziej o bezpośrednie kopiowanie czy przenoszenie zachodnich patentów na polski grunt. Zgodzę się, że rap przyleciał do nas ze Stanów ale uważam, że dziś mamy na niego indywidualny 'polski' patent.

Każdy interpretuję to na swój sposób, inspiracja tym stylem może wyjść nam na dobre, wnieść coś nieprzewidywalnego do nas, jednak dla real nigga trap to styl życia, a nie tylko rapu, u nas dużo czasu minie nim zmienimy sposób myślenia o tym. Dla jednych to moda, asłuchalne, niezrozumiałe słowa wypowiadane nierytmicznie, a dla innych wspaniała muzyka.


Kiedyś Jeden Osiem L, Verba. Dziś Pikej czy Bonus BGC. Świadomy słuchacz widzi różnicę ale media wrzucają wszystkich do jednego wora. Czy nie jest Ci zwyczajnie czasami głupio, że bierzesz udział w przedstawieniu pt. "Polski rap"?

Nie, jestem dumny z polskiego rapu co by się nie działo.


Wszyscy chyba mamy świadomość, że znaczącą grono odbiorców polskich rap nagrań to gimnazjaliści i najlepszym wypadku licealiści. Czy nie przeszkadza Ci niska świadomość i klapki na oczach wśród słuchaczy? Jednym z elementów naszej kultury jest wiedza. Młode pokolenie nie koniecznie o tym pamięta.

My też mieliśmy klapki na oczach i myśleliśmy, że nasza opinia to jedyna właściwa, mnie osobiście oświecił właśnie rap. Sądzę, że dzisiejszą młodzież też oświeci.




Jakie odczucia towarzyszą Ci przed premierą płyty i Twoim debiutem na legalu? Obawiasz się jak zostanie przyjęta czy masz na to kompletnie wyjebane?

Nie obowiam się przyjęcia, ale też nie mam wyjebane. Jeśli chodzi o odczucia to głównie niecierpliwość, ponieważ czekam najdłużej na ten krążek niż ktokolwiek inny. Jak już wyjdzie to odczuję ulgę i wezmę się za nowe rzeczy z pozytywną energią. Grałem część materiału na koncertach i został bardzo dobrze przyjęty, publiczność załapała każdy refren.


Czytasz w ogóle recenzję swoich albumów lub innych raperów?

Nie mam na to czasu, czasem poczytam komentarze jak siedzimy w studio z KNT i analizujemy ten cały YouTube, tak to nie mam nawet możliwości. A jeśli chodzi o recenzje innych raperów, to znajomi czasami coś polecają


To może nieco infantylne pytanie ale które według Ciebie miasto w Polsce wiedzie prym jeśli chodzi o polski rap? Kiedyś zrobiłem taką ankietę na blogu i czytelnicy jednoznacznie wskazali na stolicę.

Też tak uważam, według mnie najważniejsze trzy miasta w polskim rapie to: Warszawa, Poznań i Śląsk.


Pytam o to wszystkich moich rozmówców, który z elementów kultury hip hop jest ci najbliższy poza rapem?

Graffiti, ze względu na to, że mnóstwo moich znajomych wrzuca na mieście, gdybym miał zdolności plastyczne to też bym się za to wziął.


Z mojej strony to wszystko, dziękuję za poświęcony czas i cierpliwość. Jakieś słowo dla słuchaczy na koniec? 

Jebać kurwy, tylko ziomki! Bez pretensji, bez winy, gangsta rap mje takim uczynił!


  Fanpage Kozera na FB   |   Fanpage RRX Desant na FB   |   Kanał RRX na YouTube   |   Kanał KNT na YouTube


Pozdrawiam!
Tazz RBB | tazz@rapbiznes.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz