RAPKOLEKCJA: Porady dla kolekcjonerów płyt

Sam należę do nielicznej grupy słuchaczy, która systematycznie zaopatruje się w fizyczne wersję produkcji spod szyldu polskiego rapu. Obecnie w skład mojej kolekcji wchodzi 338 albumów, z czego zdecydowana większość (około 90%) to rap. Pierwszy album kupiłem już w 2001 roku, i tak jedenasty rok z mniejszą lub większą intensywnością dokładam kolejne tytuły. Stąd pomysł na to, żeby podzielić się z Wami moim doświadczeniami nabywanymi przez te lata w tej dziedzinie. Zapraszam do lektury.

Porady dla kolekcjonerów rapowych płyt









01. Pierwsze wydania, a reedycje. Jeżeli zdecydujesz się już na kolekcjonowanie rapowych płyt pamiętaj, żeby zaopatrywać się w pierwsze wydania poszczególnych albumów. Oczywiście w miarę możliwości, często pierwsze wydania kosztują kilkukrotnie więcej niż reedycje. Jeżeli zdecydujesz się na zakup reedycji upewnij się, że została wydana przez rodzimą wytwórnie rapera / grupy. Na rynku roi się od przedziwnych kompilacji, bezsensownych reedycji robionych na siłę tylko po to by nabić kasę wydawców. Nie będę podawał nazw "wytwórni" wydających tandetne reedycje i wspomniane kompilacje, żeby nie robić im kryptoreklamy ale jak jesteś kumaty to na 100 ogarniesz temat.

02. Gdzie kupować? Ja nabywam nowe albumy na trzy podstawowe sposoby.
a) Allegro - tam znajdziesz najwięcej tytułów, oferta jest naprawdę bogata, co bez wątpienia jest plusem. To tam możesz kupić największe polskie klasyki, wydania z lat dziewięćdziesiątych i dużo trudno dostępnych nielegali. Minusem jest fakt, że czasami można nadziać się na nierzetelnych sprzedawców lub kupić okazyjnie album, którego stan pozostawia wiele do życzenia. Ceny nowych / premierowych płyt na Allegro zazwyczaj są nieco tańsze niż w Empikach i tym podobnych sklepach. Minusem jest koszt wysyłki, który musisz doliczyć więc suma summarum wychodzi tak samo.
b) sklepy internetowe - dobra opcja, z której korzystam rzadziej niż z Allegro. W Polsce jest kilka ciekawych sklepów online z polską muzyką rap. Najczęściej występują przy wytwórniach: PROSTO, Step Records, Asfalt, Terrorrym etc. Ich największym plusem jest możliwość kupienia niedostępnych nigdzie indziej preorderowych limitowanych edycji albumów lub singli, które bez wątpienia ozdobią Twoją kolekcje.
c) Empik / MediaMarkt - w mojej okolicy te dwie sieciówki mają najlepsze oferty z delikatną przewagą tego drugiego. Do tego MM ma nieco (2-3%) niższe ceny i raz na jakiś czas wrzuca ciekawe promocje, np. wszystkie albumy w cenie 19,90 zł. Ostatnio nabyłem tak "I am..." i "God's son" Nas-a.

03. Przechowywanie. Opcji jest wiele, ja zaadoptowałem całą półkę, która wcześniej była zagracona wszystkim i niczym, do tego dokupiłem elegancki stojak Clements na 120 płyt i na razie mi wystarcza. Pełną ofertę stojaków firmy Clements znajdziesz tutaj, naprawdę polecam. Kilku moich ziomeczków przechowuje albumy w kartonach, mnie ta opcja nie przekonuje bo chcę mieć pod ręką dostęp to każdego z moim tytułów. Generalnie ważne jest to, żeby płyty przechowywać bezpiecznie i wyeliminować ewentualne możliwości pęknięcia lub porysowania. Fajną opcją są folie ochronne, którymi ja zabezpieczam najcenniejsze pozycje.

04. Co kupować? Pozornie banalne pytanie bo przecież każdy będzie kupował takie albumy, które sam uważa za wartościowe. Ale chcę zwrócić Waszą uwagę na fakt gromadzenia pełnych dyskografii, przez co znacznie podniesiecie wartość swoich kolekcji. Nie ma nic piękniejszego niż pełen zbiór produkcji spod szyldu O.S.T.R.-a, Molesty czy Eldoki.

05.  Katalogowanie. Jedni korzystają z tej opcji, inni nie. Ja używam iTunes-a, który według mnie jest obecnie najlepszym programem służącym do tworzenia zbiorów muzyki czy filmów. Przejrzysta szata graficzna + wiele funkcjonalności to największe zalety iTunes-a. Dla kolekcjonerów, których liczba płyt przekroczy setkę polecam stworzenie dodatkowego spisu w Excelu bo uwierzcie mi czasami można się pogubić. Poza tym przy kolekcji dobijającej do 400 tytułów niemożna sobie pozwolić na chaotyczne zakupu kolejnych. Przynajmniej ja staram się to jakoś zaplanować.

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania dotyczące tematu pisz - tazz@rapbiznes.com

P.S. Pamiętaj, kupując polskie rap płyty wspierasz naszą kulturę.

Pozdrówki!
Tazz

3 komentarze:

  1. Siemak , mam pytanie. Gdzie i jakie kupujesz single , zacząłem swoja przygode z rap płytami i chciałbym by miała wartość , miło by było gdybyś polecił jakieś single lub nielegale ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Siemasz! To zależy... najwięcej singli kupiłem bezpośrednio od PROSTO kiedy zaczynali swoją działalność. Wówczas do każdego albumu wydawane było minimum 1 lub 2 single. Później braki uzupełniałem głównie na Allegro. Także gorąco polecam, które obecnie stają się coraz rzadsze. Jeśli masz więcej pytań pisz > centrum24@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakie to modele technics'a ? :)

    OdpowiedzUsuń