ANKIETA SŁUCHACZA #13: Jakub "Grędziu" Gręda

Rap kolekcjonerzy baczność! Oto na RBB wjeżdża najnowsza ankieta słuchacza, której tym razem poddał się Grędziu. Postać nietuzinkowa, od kilkunastu lat aktywnie związana z kulturą hip hop, kolekcjoner rap kaset i winyli, tancerz. Jak sam o sobie mówi "Urodziłem się, by tańczyć. Tańczę by latać". Wysoce utalentowany oraz utytułowany człowiek, miłośnik 'starej szkoły', który jak mało kto poznał moc słowa 'zajawka' i poświęcił swoje życie pasji. Kilkukrotny Mistrz Świata i kilkunastokrotny Mistrz Polski, po prostu Grędziu! Zapraszam!










1. Przedstaw się.
Siemano! Nazywam się Jakub Gręda. Być może częściej znany jako Grędziu. Od 1993 r. jestem tancerzem Hip Hop Dance, stylu, który tańcząc łączę razem z akrobatyką. Jak wiadomo, taniec wiąże się muzyką, a ja od 15 lat jestem również kolekcjonerem kaset magnetofonowych z rapem.

2. Rap z Europy czy zza oceanu? 
Myślę, że bardziej rap zza oceanu, ze względu na to, że wychowałem się przy rapie z lat 90. Tańczyłem do wielu rapsów, stąd bierze się moje większe zamiłowanie do tych z USA, aczkolwiek muszę przyznać, że wychowałem się również przy LIROYu. Uwielbiam również stare kawałki wielu polskich składów. Mniej siedzi mi obecny styl rapu zarówno tego zza oceanu jak i polskiego, ale są pewne wyjątki, które gdzieś po drodze mi się wkręcają i w tych czasach. Dla mnie jednak złotą erą w rapie były lata 90 i ten klimat mi najbardziej odpowiada.

3. Album życia/ulubiony artysta.
Hmm… naprawdę ciężko stwierdzić. Na pewno spośród polskich raperów/składów mógłbym wymienić m.in.: Fisz, Łona, Kaliber 44, Kasta Squad, Paktofonika, Rahim, Fokus, Molesta, Eis, Pezet, O.S.T.R., donGuralesko, Grubson, Sztigar Bonko, Liroy, Sokół, Zipera, Pono, WWO i pewnie kilku innych. Niestety z artystów zagranicznych musiałbym poświęcić dużo czasu i wielu z nich wymienić, bo jest ich sporo!

4. Koncert czy rap w słuchawkach? 
Raczej rap w aucie oraz na kasetach w domu. Lubię koncerty, aczkolwiek muszę przyznać, że bardzo rzadko na nich bywam. Byłem na wielu koncertach w życiu, ale obecnie wolę słuchać muzy w domowym zaciszu. 


 


5. Wkurwia mnie...
Jeżeli chodzi o cały hip hop to wkurza mnie to, że nie szanujemy, a przede wszystkim nie znamy polskiej kultury hip hopowej. Nie pamiętamy o korzeniach i historii kultury, zatem łatwo ocenia się ludzi na podstawie ich pewnych działań, nie mając o tym pojęcia. Wkurza mnie również sztuczne lansowanie się pseudo-raperów i wielu innych osób związanych „niby” z kulturą, a tak naprawdę niemającym pojęcia na ten temat. Dzieciaki już kojarzą Liroya, jako posła, a nie rapera hehe. Wkurzają mnie również stereotypy hip hopowe.
Wkurza mnie również oszustwo osób, szczególnie polityków, a także łatwowierność w polityce oraz całe media, które są zakłamane. Tak samo jak niesprawiedliwość w ocenach sądu szczególnie wyroków dotyczących torturowanych zwierząt. Dodatkowo jak ktoś wymusza mi pierwszeństwo jadąc samochodem oraz to, jak ktoś jedzie 30km/h blokując np. lewy pas ruchu. I pewnie coś by się jeszcze znalazło.

6. Ostatnio jaram się...
Ostatnio jaram się tym, że niedługo dojdzie do mnie paczka z USA z limitowanymi tape’ami. Dodatkowo jaram się, że wydawane są kasety w PL, aczkolwiek na razie bardzo mało. Jaram się również coraz ładniejszą, słoneczną pogodą oraz tym, że zbliżają się wakacje.

7. Stosunek do hiphopolo?
Ktoś przede mną o tym pisał i również zgadzam się z kilkoma wypowiedziami. Sam, jako 13-15 latek śmiałem się z hitów tj. ”Jak Zapomnieć” Jeden Osiem L czy „Dla Mnie Masz Stajla” Trzeciego Wymiaru, „Suczki” Ascetoholix i z kilku innych. Nadal uważam, że te kawałki są słabe, aczkolwiek trzeba pamiętać, że te składy wydały całe albumy, a nie tylko po jednym utworze. Wiele ich kawałków jest na dobrym poziomie jak na tamte czasy. To, co robił np. Mezo nijak ma się do hip hopu, aczkolwiek w swoim demo wydanym jako LINER, rymował nieźle jak na lata 90. Ale to stare czasy. Później niestety było gorzej. Podobnie było w przypadku Funky Filon’a. To dobry producent, ale jego płyta „Autorytet” nie została dobrze przyjęta w środowisku. Jego numer pt. ”Mała Chinka” miał być kawałkiem humorystycznym typu „W Aucie”. Sokołowi i Pono się to przyjęło, a Funky Filonowi niestety nie. Ja dowiedziałem się o tym po latach od znajomego. Ale cóż…takie były czasy, nie było jeszcze internetu. Teraz możemy się wszystkiego dowiedzieć, a kiedyś nie było takich możliwości. Sam posiadam kilka z opisanych albumów na kasetach, ze względu na to, że miały jakiś wkład w muzykę. Wkurzało mnie kiedyś to, że hit Lerka i Nowatora „Moja Panienka” utożsamiano z rapem, a później mówiono, że rap to dziadostwo. Niestety takie kawałki puszczano na VIVIE czy w radiu, więc ludzie myśleli, że to prawdziwy polski rap, choć wiadomo, że nie do końca tak było. Jeśli chodzi o mój stosunek do hiphopolo, to szanuję niektórych z tych artystów i raperów, ale nie do końca siedzą mi ich znane kawałki. Natomiast wiele innych ich kawałków jest spoko, ale trzeba przesłuchać ich całe albumy.

8. Poza rapem...
Poza rapem lubię czasami posłuchać starego R’n’B, soul’u czy też mocniejszych brzmień typu „Body Count”. Jednak całe moje życie związane jest z rapem, tańcem i całą kulturą hip hopową. Poza tym uwielbiam zwierzęta, wspólne wyjazdy z żoną w mało zaludnione miejsca, a czasami po prostu wypić piwko na chilloucie. Uwielbiam również sport.

9. Uwielbiam tego bloga bo... 
Promuje wiele dobrej muzy i raperów, którzy są mniej znani. Poza tym, znajdują się na nim wywiady z ciekawymi osobami, które muszę jeszcze przeczytać, gdyż niedawno na niego trafiłem.

10. Kilka słów na dowolny temat.
DBAJMY O ZDROWIE i PRZYRODĘ – NO WAR – PEACE and LOVE!
Zapraszam na mój fanpage: www.facebook.pl/tapesgredziu oraz stronę www.gredziu.pl  



1 komentarz:

  1. Gratuluję kolekcji. Osobiście nie zbieram kaset, tylko kompakty i winyle. Ale fajnie, że ktoś ma zajawkę także na ten nośnik. I zgadzam się absolutnie, że w dzisiejszych czasach zaniedbuje się pamięć o całej kulturze hiphopowej, a szkoda.

    OdpowiedzUsuń